ITAKA partnerem czwartej edycji kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam.Akceptuję.”
15 lut 2017
23 lutego 2017 r. w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją rusza czwarta edycja kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”, a pierwsza poświęcona tej chorobie u seniorów. W Polsce na depresję cierpi ponad półtora miliona Polaków. Niestety wciąż większość osób nie podejmuje walki z tą śmiertelnie niebezpieczną chorobą, która coraz częściej dotyka również seniorów.
W 2015 roku ponad 5,5 tysiąca Polaków popełniło samobójstwo, z czego prawie dwa tysiące stanowili seniorzy (z grupy „60+”) – wynika z danych Komendy Głównej Policji. Oczywiście nie za każdym
z tych dramatów stała depresja, ale niestety jest ona odpowiedzialna za bardzo wiele zamachów samobójczych.
W 4. edycji ambasadorami naszej kampanii są aktorzy i dziennikarze: Bożena Dykiel, Teresa Lipowska, Ewa Błaszczyk, Krystyna Czubówna, Wiktor Zborowski, Jarosław Gugała i Maciej Orłoś. Organizatorami kampanii są: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych, Stowarzyszenie „mali bracia Ubogich” oraz Ogólnopolska Federacja Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku.
– Myślę, że większość ludzi samotnych jest zagrożonych depresją – mówi Teresa Lipowska, aktorka, ambasadorka kampanii „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. – Jesteśmy małżeństwem przez wiele, wiele lat, po czym jedno z nas odchodzi. I ten moment jest bardzo ciężki. Ja to doskonale znam. Mija dziesięć lat odkąd odszedł mój mąż… Zaraz po jego śmierci wpadłam w szaleńczy wir pracy. Wzięłam na siebie znacznie więcej zobowiązań. Jeździłam na spotkania po całej Polsce – do domów kultury, do dzieci, do szpitali. I za pieniądze i bez pieniędzy – byle tylko wyjść z domu. Gdybym usiadła i zaczęła płakać po mężu, z którym przeżyłam prawie pięćdziesiąt lat, to myślę, że kompletnie bym się załamała. Na szczęście miałam mój serial „M jak miłość”, który mnie absolutnie mobilizował, a ponadto starałam się szukać jakiegokolwiek zajęcia z ludźmi, bo to jest najważniejsze, żeby wyjść z domu i „dołka”, w który człowiek wpadł.
– Ludzie starsi, często samotni lub opuszczeni, żyją w zamknięciu sam na sam z chorobą – dodaje Krystyna Czubówna, ambasadorka kampanii. – Musimy umieć i chcieć do nich dotrzeć bo depresja bez wsparcia jest chorobą śmiertelną. Mój udział w kampanii ” Twarze depresji” jest oczywisty.
KAMPANIA „TWARZE DEPRESJI. NIE OCENIAM. AKCEPTUJĘ” SKŁADA SIĘ Z NASTĘPUJĄCYCH ELEMENTÓW:
– konferencja prasowa z udziałem naszych ambasadorów i specjalistów 23 lutego 2017 r. o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie,
– spot telewizyjny (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
– spot radiowy (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),
– wywiad telewizyjny i radiowy z Barbarą Wilewską-Bober (żoną Andrzeja Bobera) cierpiącą na depresję odkąd skończyła 57 lat (leczy się już ponad 20 lat),
– strona internetowa www.twarzedepresji.pl, na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają).
– informacje dostępne są także na stronie www.stopdepreji.pl
– dwutygodniowa kampania billboardowa od 15 lutego 2017 r. (partner główny – firma MEDIsystem),
– stale aktualizowany FanPage na portalu Facebook, gdzie mamy już prawie 8 tysięcy „polubień”,
– plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów, który będzie przekazany do pół tysiąca Uniwersytetów Trzeciego Wieku niemal w całej Polsce,
– książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.
Patronami naszej kampanii są: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.