MENU
Wróć

#zaginioneNIEzapomniane – podsumowanie kampanii na Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego 2025

Każde dziecko zasługuje na to, by bezpiecznie wrócić do domu

Obchodzony 25 maja Międzynarodowy Dzień Dziecka Zaginionego, to szczególna okazja, by przypomnieć, że za każdą sprawą zaginięcia stoi realna ludzka historia – dramat rodziny, lęk, nadzieja, nieustające poszukiwania i wiara w powrót. Fundacja ITAKA oraz Komenda Główna Policji połączyły siły w kampanii #zaginioneNIEzapomniane, nie tylko aby upamiętnić zaginione dzieci, ale także edukować i działać na rzecz profilaktyki zaginięć. 

W tym roku kampania opierała się na kilku głównych filarach: 

  • budowaniu świadomości nt. profilaktyki zaginięć wśród rodziców i opiekunów oraz dzieci poprzez publikację materiałów edukacyjnych na stronach www Fundacji ITAKA i Policji oraz na profilach w mediach społecznościowych. W treściach poruszone zostały następujące kwestie: co robić w przypadku zaginięcia dziecka; jak działa system Child Alert; czym jest progresja wiekowa; jak rozmawiać z dziećmi o bezpieczeństwie.
  • przypomnieniu historii 5 trwale zaginionych dzieci: Moniki Kobyłki, Ani Jałowiczor, Andżeliki Rutkowskiej, Ewy Wołyńskiej i Seweryna Adamczyka. Każda z tych publikacji opatrzona będzie fotografią dziecka z czasu, gdy doszło do zaginięcia, jak i zdjęciem wykonanym w ramach progresji wiekowej, czyli symulacji tego, jak może wyglądać dziś.
  • produkcji i emisji spotu zwracającego uwagę na problem zaginięć dzieci oraz podświetlenie na niebiesko – wieczorem 25 maja – wielu obiektów w Polsce 

Każdy z tych elementów niesie konkretne przesłanie: reaguj szybko, ucz odpowiedzialnie, nigdy nie trać nadziei.

Działaj od razu – SPRAWDŹ, POMYŚL, ZGŁOŚ

W sytuacji zaginięcia dziecka liczy się każda sekunda. Dlatego jednym z głównych elementów kampanii był prosty schemat postępowania dla rodziców i opiekunów: SPRAWDŹ – POMYŚL – ZGŁOŚ. Zachęcaliśmy do szybkiego sprawdzenia otoczenia dziecka, analizy jego zachowań i ostatnich sygnałów, a jeśli nie uda się ustalić jego miejsca pobytu – natychmiastowego zgłoszenia zaginięcia na Policję. W kampanii przypominaliśmy, że nie ma czegoś takiego jak „za wcześnie” – liczy się natychmiastowa reakcja.

Policjant to pomoc – nie straszak

W ramach kampanii poruszyliśmy również temat postrzegania Policji przez dzieci. Podkreślaliśmy, jak szkodliwe są komunikaty typu „bo zabierze cię policjant”. Uczą one lęku, zamiast zaufania – a w sytuacji kryzysowej mogą sprawić, że dziecko nie zwróci się po pomoc. Zachęcaliśmy dorosłych, by uczyli dzieci, że funkcjonariusz to osoba, do której warto i należy się zgłosić, jeśli coś złego się dzieje – gdy się zgubią, przestraszą, zostaną same. Taka wiedza może uratować życie.

Progresja wiekowa – bo nadzieja nie mija

Dla rodzin, które od lat czekają na powrót zaginionych dzieci, ogromne znaczenie ma progresja wiekowa – wizualne postarzenie wizerunku osoby zaginionej. Dzięki niej Policja i Fundacja ITAKA mogą kontynuować poszukiwania mimo upływu czasu. W kampanii przybliżyliśmy kulisy pracy nad progresją – m.in. dzięki rozmowie z mł. insp. Dariuszem Zajdlem. Przypominaliśmy, jak ważne są dobrej jakości zdjęcia dzieci, rodziców i rodzeństwa, które umożliwiają przygotowanie realistycznych wizerunków zaginionych po latach.

Spot telewizyjny i silna obecność w mediach społecznościowych

W ramach kampanii został zrealizowany specjalny spot przypominający o dzieciach, które zaginęły wiele lat temu i nigdy nie wróciły do domu. Scenariusz i koncept spotu nawiązywał do zabawy w chowanego, w której radosne: „szukam” z reguły kończyło się odnalezieniem. Niestety, dla rodzin trwale zaginionych dzieci słowo „szukam” ma zupełnie inny wydźwięk… 

Spot był emitowany w ogólnopolskich stacjach telewizyjnych w ramach czasu antenowego przeznaczonego dla organizacji pożytku publicznego (OPP). Ponadto, firma Screen Network wyświetlała go na ekranach w całej Polsce. Z kolei dzięki współpracy z AMS – spot mogli obejrzeć podróżujący warszawskim transportem publicznym. Firma STROER zadbała, aby spot pojawił się na ekranach w metrze. Swoje nośniki w Rzeszowie i Krakowie udostępniła również Grupa RW Media. Firma AK Media była z kolei odpowiedzialna za druk i dystrybucję plakatów niezbędnych do kampanii. Wzruszający przekaz dotarł więc do tysięcy rodzin i uświadomił, jak ważna jest czujność i wiedza w sytuacji zaginięcia.

Spot został również doceniony zagranicą i zyskał uznanie wśród przedstawicieli Interpolu, którzy udostępnili go na profilach organizacji w różnych krajach. 




Równolegle prowadziliśmy szerokie działania w mediach społecznościowych Fundacji ITAKA i Polskiej Policji, publikując posty, grafiki, relacje i filmy edukacyjne. Kampania spotkała się z ogromnym zainteresowaniem użytkowników – osiągnęliśmy rekordowe zasięgi i liczbę wyświetleń, a nasze treści były szeroko udostępniane i komentowane.

Symbole pamięci – iluminacje budynków w całej Polsce

Zwieńczeniem tegorocznej kampanii z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka Zaginionego były wyjątkowe iluminacje. Wieczorem, 25 maja, wiele obiektów w Polsce zostało podświetlonych na niebiesko – czyli kolor, który jest symbolem nadziei i solidarności z rodzinami zaginionych dzieci. Ta akcja nie byłaby możliwa bez ogromnego i bezinteresownego zaangażowania naszych partnerów. Dziękujemy więc:

  • Pałacowi Kultury i Nauki w Warszawie – za podświetlenie fasady budynku
  • Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie – za podświetlenie Mostu Śląsko-Dąbrowskiego
  • Miastu Gdańsk – za podświetlenie fontanny Neptuna
  • Operze Bałtyckiej – za wyświetlenie grafiki i spotu
  • Miastu Kraków – za podświetlenie Kładki Ojca Bernatka 
  • Komendzie Głównej Policji i Komendom Wojewódzkim – za podświetlenie budynków
  • Biuru Rzecznika Praw Dziecka za podświetlenie budynku i patronat honorowy 

Dodatkowo na fasadach niektórych budynków – Warsaw Spire i stadionu PGE Narodowy pojawi się również numer 116 000, czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka – dostępny 24/7, bezpłatny, dający m.in. realne wsparcie poszukiwawcze bliskim zaginionych dzieci i nastolatków. 

To istotna inicjatywa, przypominająca, że każde zaginione dziecko to czyjś brat, syn, czyjąś siostra lub córka – na które wciąż czekają bliscy.  Kampania #zaginioneNIEzapomniane to ważna społecznie inicjatywa, która łączy działania prewencyjne i edukacyjne w imię jednego celu – ochrony dzieci i wsparcia rodzin dotkniętych zaginięciem bliskich. Pokazuje, jak wiele można osiągnąć dzięki współpracy instytucji publicznych, organizacji pozarządowych, mediów i zaangażowaniu prywatnych firm. Każda iluminacja, każdy udostępniony post, każda obejrzana sekunda spotu przyczyniają się do budowania społeczeństwa, w którym żadne zaginione dziecko nie zostaje zapomniane.

Wróć