Jak pisać o samobójstwach?
01 lip 2019
Przedstawiciele Fundacji ITAKA wzięli udział w spotkaniu dla przedstawicieli mediów, odbywającym się w ramach kampanii „Życie warte jest rozmowy”. Eksperci i dziennikarze debatowali o tym, jak mądrze pisać o samobójstwach i niebezpiecznych zachowaniach w prasie i internecie.
Spotkanie miało tytuł: „Informować/ratować?” i odbyło się w siedzibie Związku Polskich Artystów Plastyków. Głównym tematem spotkania była polityka informacyjna mediów w kontekście samobójstw. W trakcie obrad omawiano możliwości zapobiegania samobójstwom za pomocą środków masowego przekazu, złożony problem zachowań samobójczych w przestrzeni Internetu, jak również kwestię właściwego korzystania z poradników opracowanych przez specjalistów WHO i Ministerstwo Zdrowia. Spotkanie swoim wykładem rozpoczął dr hab. Adam Czabański (Rola mediów w zapobieganiu samobójstwom). Na podstawie tej prezentacji mogliśmy uświadomić sobie skalę problemu. W latach 2009 – 2018 samobójstwo w Polsce popełniło 58 721 osób. To tak, jakby zniknęło średniej wielkości miasto – mówił dr Czabański.
Następnie wystąpiła mgr Katarzyna Bąkowicz (Sposób przedstawiania samobójstwa w mediach polskich i zagranicznych. Studium przypadku Niebieskiego Wieloryba). Medioznawczyni zaprezentowała swoje badania dotyczące historii „Niebieskiego Wieloryba”. Artykuł na ten temat opublikowany w rosyjskiej prasie na podstawie niesprawdzonych faktów spowodował międzynarodową histerię. Rządy państw, szkoły i rodzice na całym świecie rozpoczęły walkę z fikcyjną grą – „Niebieski Wieloryb”, która miała namawiać dzieci do niebezpiecznych zachowań, takich jak samookaleczanie się. W drugiej części konferencji wystąpił dr Andrzej Gawliński, prawnik, kryminalistyk i suicydolog, Dyrektor Centrum Kryminalistyki i Medycyny Sądowej Wydziału Prawa i Administracji UWM w Olsztynie. Zaprezentował swój referat pt. Jak skutecznie walczyć z samobójstwami w sieci?. Zaproponował m.in. swoje rekomendacje zw. z polskim systemem prawnym i zapisami dot. samobójstw.
Możliwości prewencji:
– Zmiana sposobu przekazywania informacji o samobójstwach
– Większe monitorowanie sieci pod kątem rozwijającej się cybersuicydologii
– Zmiany w prawie – rozszerzenie art. 151 k.k.
Na koniec konferencji wystąpiła dr. n. med. Anna Baran, która zaprezentowała Poradniki dla mediów przygotowany przez Ministerstwo Zdrowia. Publikacja przygotowana została nie tylko dla pracowników mediów, lecz także dla osób wypowiadających się w nich specjalistów. Poradnik zawiera cenne zalecenia i przykłady jak pisać i jak nie pisać o samobójstwach łącznie z informacją pomocową, którą można bezpośrednio wykorzystać przy przygotowywaniu materiału. Konferencji towarzyszyła burzliwa, lecz konstruktywna debata na temat współpracy mediów ze środowiskiem eksperckim.
Ambasadorem kampanii został aktor Michał Czernecki, autor książki „Wybrałem życie”. Aktor przeżył dwie próby samobójcze. — Zdecydowałem się o tym powiedzieć. Fakt, że żyję, zobowiązuje mnie, aby ciemne momenty w mojej historii przekierować na działanie dla innych ludzi – tłumaczył. Spotkanie uwieńczyło wspólne podpisanie Deklaracji „Życie warte jest rozmowy”, wyrażającej powzięcie konkretnych starań prewencyjnych w praktyce medialnej.
Fundacja ITAKA realizująca projekt „Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego”, była oficjalnym partnerem tego wydarzenia.
ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM PORADNIK DLA PRACOWNIKÓW MEDIÓW
ROLA MEDIÓW W PROMOCJI ZDROWIA PSYCHICZNEGO I W ZAPOBIEGANIU SAMOBÓJSTWOM PORADNIK DLA OSÓB WYPOWIADAJĄCYCH SIĘ W MEDIACH